Close

Spanakopita

Dziś zabieram Was na kulinarną wycieczkę do Grecji. Choć jeszcze w niej nie byłam, to spanakopita daje mi jej przedsmak.

Spanakopita to bardzo proste, pożywne i ekonomiczne danie dla całej rodziny. Przy okazji jest wegetariańskie, zawiera dużo szpinaku (czyli również żelaza) oraz białka. Składniki są bardzo tanie, więc jeśli ktoś w Was jest zainteresowany gotowaniem pysznych dań na budżecie-to spanakopita jest strzałem w dziesiątke!

Co będzie Ci potrzebne na farsz:

1 duża torba szpinaku (ja użyłam 300g)

1 kostka twardej fety

1 opakowanie ricotty

Szklanka surowej, przepłukanej kaszy bulgur (opcjonalnie. Jednak bulgur sprawia, że danie to staje się bardziej syte i można z powodzeniem podać jako danie główne)

Posiekana i podduszona na oliwie cebulka

1 jajko (opcjonalnie)

Oprócz tego będziesz potrzebować:

Naczynie żaroodporne, lub blaszkę z wysokimi bokami

Ciasto filo (około 10-12 warstw)

Przyprawy: sól, czarny pieprz, gałka muszkatołowa oraz sporo oliwy

Metoda:

Rozgrzej piekarnik do 200 stopni. Szpinak umyj, odsącz, wrzuć do dużej miski, posyp solą i ugniataj w dłoniach przez kilka sekund. Posiekaj cebulkę i podduś na odrobinie oliwy do zeszklenia.

W naczyniu żaroodpornym posmaruj oliwą dno, a następnie zacznij układać warstwy filo, każdą z osobna lekko zwilżając oliwą. Ciasto może wystawać poza naczynie, może być w miarę nieregularnie rozłożone.

Następnie odsącz resztę wody ze szpinaku, który pod wpływem soli puści lekko soki, pokrusz fete, dodaj ricotte i wyrabiaj masę rękami, aż wszystkie składniki się połączą. Nastepnie dodaj przyprawy, cebulkę, możesz teraz dodać kaszę bulgur oraz jajko. Wszystko znowu dobrze wymieszaj. Jeśli Twoja masa wygląda w miarę jednolicie i smakuje dobrze, to przełóż ją do naczynia wyłożonego wcześniej pierwszą warstwą filo.

Następnie przykryj wszystko górna warstwą filo, zwilżając ponownie każdą warstwę filo oliwą.Wystające boki zawiń do środka, pokrop oliwą po wierzchu i spanakopita jest gotowa do pieczenia:-)

Piecz w temperaturze ok. 200 stopni przez ok. 35-45 minut, lub jak się ładnie zbrązowi. Serwuj z porządną porcją sałaty, lub innych świeżych warzyw. Smacznego:-) Kalí óreksi!

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *